Kvalita dopravní sítě v Brazílii klesá od pobřeží směrem do vnitrozemí. Zatímco velké aglomerace u Atlantiku se pyšní desítkami kilometrů dálnic, velkými mezinárodními letišti i železničním spojením, amazonské deštné pralesy jsou takřka neprostupné.
Název | Rok otevření | Město | Počet odbavených pasažérů (2017) |
---|---|---|---|
Guarulhos International Airport | 1985 | Sao Paulo | 37 816 000 |
Congonhas Airport | 1936 | Sao Paulo | 21 859 453 |
Presidente Juscelino Kubitschek International Airport | 1965 | Brasília | 16 912 680 |
Galeao International Airport | 1952 | Rio de Janeiro | 16 245 094 |
Tancredo Neves-Confins International Airport | 1984 | Belo Horizonte | 10 164 077 |
Viracopos International Airport | 1960 | Campinas | 9 332 631 |
Santos Dumont Airport | 1938 | Rio de Janeiro | 9 247 185 |
Salgado Filho International Airport | 1923 | Porto Alegre | 8 012 114 |
Guararapes-Gilberto Freyre International Airport | 1958 | Recife | 7 776 881 |
Salvador International Airport | 1925 | Salvador | 7 735 685 |
Na dálnicích a rychlostních komunikacích je maximální povolená rychlost 80 km/h, v obcích 60 km/h. Dopravní předpisy jinak odpovídají evropským. Obecně nejsou Brazilci ukázkovými řidiči a nedá říci, že by byli ani obzvlášť trpěliví a ohleduplní. Značkami a pravidly silničního provozu si hlavu příliš nelámou. Obzvlášť opatrní tak musí být hlavně chodci.
Pohonné hmoty jsou stejně drahé nebo levnější než v České republice. Benzínky mají většinou otevřeno i v noci včetně víkendů. Při tankování si dejte pozor, aby obsluha vynulovala počítadlo a vybrala správné palivo. Nemálo řidičů totiž využívá paliva na bázi alkoholu.
Pokud jde o parkování, obrňte se pevnými nervy. Volných míst je všude poskrovnu a v blízkosti pláží se šance zaparkovat rovná téměř zázraku. Ačkoliv v ulicích často uvidíte zaparkovaná auta ve třech řadách, vězte, že ani v Brazílii to není povoleno. Pakliže by se vám povedlo najít vhodné místo, parkovací automaty nehledejte. Nic takového Brazílie nezná. Setkat se můžete maximálně s obsluhou parkoviště, která vybírá poplatky.
Název | Začátek | Délka (km) | Konec | Rok otevření prvního úseku | Alternativní název |
---|---|---|---|---|---|
BR-010 | Belém | 1 950 | Brasília | 1958 | Rodovia Belém-Brasília |
BR-040 | Brasília | 1 178 | Rio de Janeiro | 1957 | Rodovia Presidente Juscelino Kubitschek |
BR-101 | Touros | 4 800 | Sao José do Norte | 1957 | Rodovia Governador Mário Covas |
BR-116 | Fortaleza | 4 490 | Jaguarao | 1948 | Via Serrana |
BR-230 | Joao Pessoa | 4 000 | Boa Vista | 1972 | Rodovia Transamazonica |
Pokud byste se rozhodli půjčit si vůz, což je například v Riu poměrně drahá záležitost a není pro to ani moc důvod, počítejte s některými brazilskými specifiky. Půjčovny aut mají své pobočky na letištích a v podstatě ve všech hlavních turistických centrech. Vůz smí řídit pouze osoby starší 18 let, které vlastní řidičský průkaz minimálně 2 roky. Půjčovna po vás bude chtít pas a platbu kartou. Smlouvu si pořádně pročtěte a ověřte si, zda je v ní zahrnuto povinné ručení. Náklady v případě nehody bývají značné. Průměrná cena se pohybuje od 70 reálů výš.
V Riu je v provozu více než 800 autobusových linek, což znamená tisíce městských autobusů v ulicích metropole. Vzhledem k množství linek jsou informace odkud, kdy a kam se jakým autobusem dostat ne vždy přesné, proto je nejlepší se raději předem zeptat. Některé autobusy mají společné zastávky s metrem a můžete tak dopravu dobře kombinovat.
Dopravní špička je ráno do 10 hodin a odpoledne od 17 do 19 hodin. Večer se raději cestě autobusem vyhněte, není to příliš bezpečné. Do busu se nastupuje vzadu a vystupuje vpředu, platí se u průvodčího. Lze také využít komfortnějších klimatizovaných linek, které jezdí z centra města k plážím.
Metro v Riu má dvě linky, je dobře udržované, bezpečné a spolehlivé. Vlaky metra jezdí od brzkých ranních hodin do půlnoci ve všední dny a v sobotu, v neděli do 23 hodin. V době, kdy v Riu probíhá karneval, je metro v provozu nonstop. Jízdné se hradí kartou MetroRio, jedna jízda stojí necelé 4 reály.
Dnes už je v Riu funkční pouze jedna linka klasické tramvaje a ta už je spíše jen turistickou atrakcí. Projet se v ní však představuje unikátní zážitek. Jde o historický vůz, který jezdí skrze čtvrť Santa Teresa přes akvadukt Carioca.
Využít lze i moderních nízkopodlažních „tramvají“. Jejich výhodou je pohodlí, ale hlavně to, že zatímco autobusy mohou uvíznout v zácpě, VLT jede bez ohledu na dopravní situaci. Pokud se tedy potřebujete dostat do centra a nespoléhat na průjezdnost silnic, VLT znamená skvělou alternativu.
Žlutých taxíků je v Riu požehnaně po celém městě a zastavit si vůz lze v podstatě kdekoliv. Jen zcela výjimečně se stává, že by byly všechny taxi obsazené. Navíc jsou poměrně levné, a tak představují ideální řešení při objevování krás Ria. Mimo žlutých taxi jsou oblíbené ještě Radio taxi.
Trajekty využívají každodenně desetitisíce lidí, aby se dostali do zaměstnání. Trajekty spojují Rio s městem Niterói, ležícím na druhém konci hrdla zátoky Guanabara. Plavba trvá asi 20 minut a vyjde na 5 reálů.